Ce riști dacă te bazezi numai pe Facebook

Promovare Facebook

nov. 13
Riscuri Facebook

Trecem în clipa de față prin niște probleme urâte cu contul de Facebook, și asta mi-a deschis ochii asupra riscurilor la care ne supunem cu toții când investim bani în Facebook. Când spun „investim bani” mă refer la orice investiție menită a crește o pagină de Facebook. Pentru că, până la urmă, pagina de Facebook nu este a noastră, ci a Facebook-ului și oricând, pentru aproape orice motiv, ne poate lăsa fără ea.

  • o problemă tehnică a Facebook-ului ne-a lăsat (definitiv) fără acces la cont și la pagină;
  • deși am sesizat problema, nimeni nu ne-a răspuns și nici nu au remediat disfuncționalitatea;
  • disfuncționalitatea cauzează pierderi financiare în continuare, deoarece contul are setate campanii de promovare fără oprire la o anumită dată (ongoing);
  • accesul la pagina Facebook este limitat.

Concret, am creat un cont Facebook pentru firmă, după care am folosit acel cont pentru a crea pagina de Facebook „Lead Magnet”. Am început să creștem pagina, să plătim pentru reclame, să creștem numărul de fani. Totul după regulile Facebook, fără păcăleli, fără nimic interzis de Facebook.

Acum o săptămână eram plecat la munte și am intrat de pe laptop să fac o mică modificare la o campanie în derulare. A doua zi am revenit acasă și am intrat iar pe Facebook pentru a verifica niște campanii, moment în care am primit un mesaj cum că Facebook a detectat o activitate neobișnuită la autentificarea în contul meu și că îmi solicită să introduc un cod pe care mi-l trimit ei prin SMS.

„No problem” am zis, pățesc asta des cu diverse platforme online. Primesc imediat codul, îl introduc în pagina lor de verificare (https://www.facebook.com/checkpoint/?next), pagina se reîncarcă și … nimic! Am zis că a fost o problemă, încerc din nou, același lucru. Cer alt cod, primesc, introduc, aceeași problemă. Și timp de câteva zile am făcut doar aceste operațiuni: cerut cod, introdus cod, în diverse browsere, pe calculatoare diverse, în aplicația mobilă etc.

Am încercat să resetez parola, sperând că voi primi un cod prin SMS pe care îl voi putea introduce și să închid astfel procesul de verificare. Zis și făcut, am primit cod prin SMS, l-am introdus (pe altă pagină de verificare, că așa au cerut), a fost validat, mi-am schimbat parola, când să mă autentific cu noile date iar am ajuns la verificarea care nu funcționează. Complet stupid, nu? Îmi dai SMS ca să-mi schimb parola, dovedesc că sunt eu, mă lași să schimb parola, și când să o folosesc mă pui iar să verific cu un sistem care nu funcționează.

Am contactat Facebook prin câteva formulare de contact pe care le-am găsit documentându-mă despre această problemă, la fiecare solicitare am primit răspuns că mă vor contacta ei, însă nu s-a întâmplat nimic până acum. Cât a trecut? O săptămână. 7 zile în care am campanii în derulare pe Facebook, fără dată de oprire, deci vorbim de campanii ongoing. În acest timp am solicitat de 10 ori codul prin SMS, și nici un cod primit nu a fost acceptat de Facebook.

Tot analizând internetul am descoperit că această problemă este veche, de cel puțin 5 ani, semnalată și răs-semnalată la Facebook, însă problema nu s-a rezolvat. Și am ajuns la concluzia că FB nu are suficientă forță umană pentru a citi toate solicitările primite, și atunci avem o problemă, deoarece suntem obligați să interacționăm numai cu o resursă automată, care mai dă rateuri. Și când dă rateuri pierdem noi, userii.

Am o limită mărișoară de plată în contul de advertiser de la Facebook, de $1000, deci până la sfîrșitul lunii nu o să-mi dispară bani de pe card. Însă contul și pagina sunt blocate. La pagină am noroc că aveam un alt cont pus la Admin, deci o pot manageria, însă nu o pot pune în Business Manager pentru a putea folosi mai multe Ad Accounts. Pixelul este setat în contul pe care nu îl pot accesa, deci toate informațiile despre cei care au vizitat pagina, cei care au adăugat produse în coș, care au inițiat procesul de Checkout, toate ăstea sunt pierdute. Iar ca să obțin aceste date am plătit $1000 la Facebook în 5 săptămâni, ăștia sunt bani pierduți.

Concluzia este că am urmat o strategie de marketing în care am investit cam $1000 și care, brusc, s-a soldat cu pierderea tuturor rezultatelor. Și totul numai din cauza Facebook-ului, pentru că au o problemă tehnică în site și pentru că nu au un customer service mai bun.

Facebook este cea mai mare rețea socială din lume și nu produce deloc conținut. Noi, userii, producem conținut, însă conținutul pe care îl producem nu este pentru a crește conturile sau paginile noastre, ci pentru a crește Facebook. Așa că mare atenție! Sunt convins că aceste probleme reprezintă excepția, dar ce te faci când se întâmplă? Pentru un business care se bazează într-o proporție majoritară pe Facebook asta înseamnă aproape sigur faliment!

Noi avem accentul pus pe SEO și pe marketing afiliat, nu pe Facebook, și tot am fost zguduiți binișor de acest blocaj. Dar ce ar face cei care au zeci de mii de fani, și vând numai pe Facebook, dacă ar păți același lucru? În continuare încercăm să recuperăm accesul la cont, dar fără un număr de telefon unde să explicăm problema nu cred că se va rezolva. Și chiar dacă se va rezolva, ne vom schimba abordarea față de promovarea pe Facebook.

Cea mai sigură variantă este să interacționezi cu userii direct, fără intermediari. Astfel, pentru a reduce riscurile ca o anumită rețea socială (nu neapărat numai Facebook) să îți înghită instant toată munca, îți recomand să:

  • postezi conținut pe site-ul tău propriu, iar pe rețelele sociale să pui doar linkul către paginile site-ului tău;
  • postezi linkuri către paginile site-ului tău în cât mai multe grupuri de discuții, forumuri, site-uri cu conținut gratuit, fără să fii legat de o anumită pagină;
  • folosești cât mai multe coduri de retargeting / remarketing / website tag (fiecare rețea are o altă denumire pentru acest cod), pentru a putea folosi mai multe rețele sociale pentru a ajunge la cei care ți-au vizitat deja site-ul;
  • îți creezi propria bază de date cu adrese de email, o vei folosi atât la newsletter cât și la campanii de mesagerie directă pe Facebook, fără nici un cost adițional;
  • acorzi o importanță sporită traficului organic venit din diverse motoare de căutare (nu doar Google), deci să optimizezi foarte bine fiecare pagină a site-ului – pentru asta este recomandat să ai pagină Google Plus;

Voi reveni cu update la acest articol dacă apar noutăți.

Update 21.11.2017: În urma încercărilor de a face rost de un număr de telefon unde să sunăm, am reușit și am fost puși în legătură de către o persoană numită Călin (nu-i dau numele pentru că nu știu dacă ar fi de acord) cu un account representative al unui cont de Business. Întâmplător, colegul de la suport tehnic Faceboook era tot român, pe nume Filip. I-am scris așadar lui Filip, i-am explicat problema, a doua zi m-a sunat și m-a asigurat că se va ocupa personal de problemă, și a zis că după toate indiciile este clar o problema tehnică.

M-a pus în legătură cu colegi de la suport tehnic, și a început nebunia. Eu le spuneam că nu-mi pot accesa contul, ei îmi spuneau că pentru a remedia problema trebuie să mă autentific în cont. Le spun din nou că nu-mi pot accesa contul, de data asta înțeleg și îmi cer o adresă de email extra pt recovery. Le dau ce au cerut, aștept 2 zile, după care primesc email să mă autentific în cont și să renunț la 2-step authetication. Moment în care m-am enervat și le-am repetat că problema este că nu mă pot loga în cont, și că nu îmi pot da ca soluție ceva ce este chiar motivul pentru care i-am contactat.

I-am scris din nou lui Filip, acesta a intervenit direct, și în câteva ore aveam contul deblocat. Am intrat în cont, am renunțat la numărul de mobil, am schimbat numele într-un nume real, am pus poză de profil, am adăugat niște prieteni, și cam asta a fost totul. Și evit să mă mai autentific din locații diferite, folosesc frumos un singur device din aceeași locație, și e mai safe așa, pentru că acest cont gestionează mai multe Ad Accounts.

Am rămas însă cu un gust amar referitor la calitatea suportului tehnic al Facebook-ului. Fără îndoială că fără ajutorul lui Călin și implicarea lui Filip nu mai aveam acces la cont, totul plecând de la o eroare tehnică a platformei. Concluzia este că trebuie să conștientizăm cu toții că Facebook și tot ce este creat pe el nu ne aparține și putem oricând să pierdem totul. Deci recomand din suflet ca în loc de un grup de discuții pe FB unde să creați conținut să folosiți un forum instalat pe site-ul vostru, în loc de a crea un magazin online pe platforme închiriate de genul Facebook, Shopify, Amazon, eMag etc., creați-vă propriul site și stiți sigur că nimeni nu vă poate lua conținutul, clienții, poziționarea în SERP. Nu spun să renunțăm la Social Media, dar folosiți rețelele sociale pentru a share-ui linkuri către site-ul vostru, nu pentru a da pe tavă conținut.

Vrei să afli cum poți vinde mai mult cu site-ul?

Lasă numele și adresa de email și te contactăm pentru a-ți oferi GRATUIT un audit de marketing pentru site-ul tău!