O scurtă istorie a marketingului afiliat

Marketing afiliat

aug. 04
O scurtă istorie a marketingul afiliat
  • Conceptul de marketing afiliat exista încă înainte de apariția Internetului.
  • Primul program de afiliere a fost implementat în anul 1989, de către William J. Tobin, fondatorul PC Flowers & Gifts.
  • În 1996, compania Amazon a lansat un program de afiliere mult mai bine pus la punct, program ce a atras rapid interesul americanilor și nu numai.
  • Primele rețele de afiliere de la noi din țară au apărut abia în 2008, respectiv 2009.

Probabil știi deja ce este și cu ce se mănâncă marketingul afiliat, dar oare știi de faptul că acesta a existat încă înainte de apariția Internetului? Citește despre asta, dar și alte lucruri extrem de interesante, în articolul de mai jos.

Ce e drept, expresia de ”marketing afiliat” este folosită doar în contextul internetului, însă conceptul de marketing afiliat a existat înainte de apariția World Wide Web și continuă să existe și astăzi în afara lui. De exemplu, în momentul în care primești o reducere la tuns pentru că ai recomandat frizeria unuia sau mai multor prieteni, deveniți acum și ei clienți.

Evident, acest tip de marketing afiliat ”neconectat” la internet este mai greu de urmărit, tocmai de accea nici nu este foarte popular. Din fericire, internetul și evoluția tehnologiei a făcut ca acest stil de marketing să ia amploare și să fie preferat de tot mai mulți proprietari de afaceri online.

Primul program de marketing afiliat

Deși toată lumea se gândește la Amazon, atunci când se ivește această întrebare, se pare că altcineva este pionierul în acest domeniu. În 1989, William J. Tobin, proprietar al companiei PC Flowers & Gifts, a conceput, implementat și patentat primul program de marketing afiliat, așa cum îl cunoaștem cu toții astăzi.

Legenda Amazon

În 1996, compania Amazon a lansat un program de afiliere mult mai bine pus la punct, program ce a atras rapid interesul nu doar al americanilor și a oamenilor din lumea întreagă. În plus, programul de afiliere implementat de cei de la Amazon a devenit rapid un model pentru ceilalți retaileri de pe piață.

Ulterior, în 1998, s-au lansat primele rețele de afiliere, Commission Junction și Clickbank, mult mai accesibile afacerilor online mai mici, iar începând cu anul 2000 au început să fie publicate și primele reglementări în domeniu.

Marketingul afiliat în România

Mult mai târziu față de apariția programului de afiliere al celor de la Amazon, a apărut primul de acest fel și la noi în țară. Este vorba despre 2Parale, devenit acum 2Performant, care a intrat pe piață în anul 2008. De atunci și până în prezent compania a avut o evoluție impresionantă, ajungând ca în 2016 să genereze peste 780.000 de vânzări, în valoare de aproape 40 milioane euro, pentru cele mai bine de 500 de magazine din rețeaua de afiliere.

Un an mai târziu față de înființarea 2Parale, a intrat pe piață și rețeaua Profitshare, a celor de la Emag. Ulterior, rețeaua a fost vândută și dezvoltată pentru orice advertiser. În 2015, după un succes răsunător în țară, Profitshare este lansată și în Bulgaria, ajungând să facă vânzări pentru companiile înscrise de peste 100 milioane de euro.

În afară de cele două rețele de afiliere amintite mai sus, pe piața din România au mai apărut multe altele, însă acestea nu se bucură de același succes.

Vrei să afli cum poți vinde mai mult cu site-ul?

Lasă numele și adresa de email și te contactăm pentru a-ți oferi GRATUIT un audit de marketing pentru site-ul tău!